Z razvojem novih živilskih izdelkov je zagonsko podjetje iz San Francisca napovedalo vojno ameriški kulturi hitre prehrane in njenim najzvestejšim vojakom – živalskim beljakovinam, glutenu, holesterolu in nasičenim maščobam. Konkretno majonezi, prelivom in piškotom. Kot alternativo nezdravim sestavinam živalskega izvora Hampton z zapletenimi tehnološkimi procesi proizvaja rastlinske izvlečke, s katerimi zagotavlja nespremenjeno »uporabniško izkušnjo« pri uživanju množično priljubljenih izdelkov. Hamptonovi dobavitelji so izključno pridelovalci zelenjave, njihova pridelava je trajnostna in varna. Februarja 2013 so spravili na trg prvo živilo, v katerem so kot nadomestek za jajčne beljakovine uporabili prah, sestavljen iz sorte kanadskega rumenega graha in nekaterih drugih rastlinskih sestavin. Za piškote uporabljajo žito sirek (Sorghum), ki deluje kot kakovostno vezivo v palačinkah, piškotih, kolačkih in pecivu, njen naravno sladkasti okus pa proizvajalcu omogoča, da izdelkom dodaja manj sladkorja.

Naložbe do neba

»Lahko ti je vseeno za zdravje in okolje, vendar se naše izdelke še vedno splača kupiti,« pravi Joshua Tetrick, soustanovitelj in direktor kalifornijskega podjetja, s katerim načrtno ni izbral nišne strategije »zdrave hrane«, ampak je raje udaril v glavni tok, v največje ameriške trgovske verige, kot sta Walmart in Target. Hampton po manj kot petih letih delovanja prodaja izdelke v več kot 15.000 trgovinah v ZDA in Aziji, njihovo hrano jedo v 2300 ameriških javnih šolah, na 400 univerzah, na stadionih in celo v ameriškem senatu. »V težnji k ozaveščenemu porabništvu morajo biti za okolje in porabnike zdrave dobrine dostopne širokim množicam,« pravi Tetrick.

Doslej so v Hampton Creeku zbrali 120 milijonov dolarjev naložb, med vodilnimi vlagatelji tveganega kapitala pa so tudi milijarderji, na primer Li Ka-shing, najbogatejši Hongkonžan, Marc Benioff, soustanovitelj vodilnega ameriškega podjetja za računalništvo v oblaku Salesforce, in soustanovitelj Facebooka Eduardo Saverin. Velik del denarja so v podjetju porabili za robotsko avtomatizacijo laboratorija, v katerem iščejo nove rastlinske ekvivalente živalskim beljakovinam in maščobam. Zaposlujejo vrhunske znanstvenike, ki raziskujejo vzorce rastlin in pod vodstvom strokovnjakov za IT ustvarjajo podatkovno bazo, ki pomeni tudi veliko konkurenčno prednost pred industrijskimi tekmeci. Izključitev živalskih beljakovin seveda opazno zmanjšuje okoljski vpliv inovativne proizvodnje hrane, ki manj obremenjuje zemljo in vodne vire. Pomemben je tudi stroškovni vidik: produkcija Hamptonovega sintetičnega nadomestka za jajce je za 48 odstotkov cenejša od proizvodnje konvencionalnega kokošjega jajca.

Največji sovražniki industrije jajc

Marca so v Hampton Creeku napovedali, da prihajajo na trg s petdesetimi novimi izdelki, od solatnih prelivov do kolačkov in testa za palačinke. Vendar je njihovo tržno ofenzivo konec poletja ustavil škandal. Meteorski vzpon Hamptona, njihovi prihodki so se v lanskem letu povišali za 350 odstotkov, je po pričakovanju vzbudil tudi veliko negativnih odzivov pri konkurenci, v medijih in pri regulatorjih, naposled pa še pri preiskovalnih organih. Prehranski gigant Unilever jih je tožil zaradi uporabe generičnega imena majoneza, ki je zaradi odsotnosti jajc (ta je bistvena sestavina živila) ne smejo več tržiti s tem nazivom. Več nekdanjih uslužbencev je potem Hampton Creek javno obtožilo, da se gredo zgolj navidezno znanost. Sledilo je nacionalno združenje pridelovalcev jajc, ki je kalifornijsko podjetje razglasilo za največjo grožnjo jajcem v Ameriki. Septembra pa je časopis Bloomberg objavil še članek, da so v Hamptonu konec leta 2014 po največjih trgovinah sami pokupili ogromne količine svojih izdelkov, da bi lahko vlagateljem prikazali podatke o odlični prodaji. Tetrick je na to odgovoril, da je šlo le za 77.000 dolarjev vredne nakupe, ki so bili del internega programa nadzora kakovosti izdelkov. Vendar Hampton Creek do nadaljnjega očitno ostaja le pri svojih dosedanjih izdelkih: »majonezi«, prelivih, piškotih (njihova oboževalka je Oprah Winfrey) in testu za piškote s koščki čokolade.

Tetrick zatrjuje, da v Hamptonu razvijajo več kot 500 novih izdelkov in da bodo kmalu napadli s svojimi različicami kruha, sira, testenin, sladoleda in mešanic za zdrav zajtrk. Prej ali slej nameravajo s sveta izbrisati tudi sladkor in nasičene maščobe.