Nenavadna nezgoda manjšega motornega letala tecnam 2006T, ki je na brniškem letališču pristalo brez izvlečenega pristajalnega podvozja in po pristajalni stezi oddrselo do polovice steze, je pred kratkim dobila epilog. Preiskava letalske nesreče, ki je trajala približno tri leta, je potrdila, da ni šlo za napako na letalu, temveč da posadka enostavno ni izvlekla pristajalnega podvozja in nato tudi spregledala vsa opozorila. Tako inštruktor – gre za izkušenega pilota – kot tudi njegov učenec sta jo na srečo odnesla brez poškodb, na brniškem letališču pa so morali za nekaj časa zapreti vzletno pristajalno stezo.

Slišal pisk, nato pa drsenje po asfaltni stezi

Do zapleta je prišlo konec februarja 2014, ko sta nad Gorenjsko letela inštruktor letalske šole Express Airways z več kot 10.000 urami letenja in njegov učenec. Ko sta priletela z bližnjega letališča v Lescah, je moral učenec opraviti še nekaj šolskih krogov na brniškem letališču. Po dveh krogih z dotikom in vzletom je imel učenec nalogo, da tretji šolski krog zaključi s pristankom. Vse je potekalo gladko do trdega pristanka s trupom letala, ki je drselo po brniški pristajalni stezi in se ustavilo nekje na njeni polovici.

»Dotik je bil malo naprej od načrtovane točke dotika, ko sem slišal pisk. Mislil sem, da je 'stall warning', in nato slišal drsenje po asfaltni stezi,« je v preiskavi povedal inštruktor, ki je v preiskavi tudi opozoril, da bi lahko učenec ročico za upravljanje podvozja s kolenom ponesreči premaknil in nazaj pospravil že spuščeno podvozje.

Nista zaznala opozoril

Iz končnega poročila o nenavadni nezgodi, ki ga je napisal vodja službe za preiskovanje letalskih nesreč in incidentov Toni Stojčevski, je razvidno, da napak na letalu niso odkrili. V simulaciji pristajanja so se na letalu kolesa normalno spustila, prav tako so pravilno delovali vsi opozorilni mehanizmi. Preizkusili so tudi scenarij, po katerem bi lahko učenec ročico za spust podvozja ponesreči premaknil s kolenom, vendar se je to izkazalo za nemogoče, saj bi bilo ročico prej potrebno z rokami izvleči iz fiksiranega ležišča. Tudi poškodbe na letalu so potrdile, da so bila kolesa v času pristajanja v zaklenjenem uvlečenem položaju, saj je bilo njihovo platišče močno opraskano.

Stojčevski je v svojem poročilu zapisal, da je inštruktor nekatere dele nadzora nad učencem opravil pomanjkljivo: »Kljub delujoči zvočni in svetlobni signalizaciji, ki je opozarjala posadko na pristajanje brez izvlečenega LDG (pristajalnega podvozja, op. p.), inštruktor tega ni zaznal in se ni pravočasno odzval.«

Ker je glavni namen preiskav letalskih nesreč in incidentov izboljševanje varnosti letenja in ne ugotavljanje odgovornosti ali krivde, poročilo sicer ne kaže s prstom na posadko, temveč javni agenciji za civilno letalstvo priporoča, naj oceni in preveri, kako inštruktorji in učenci v praksi izvajajo preverjanja s predpisanega preglednega seznama pri uporabi letala, in oceni ter opravi potrebno število izrednih preizkusov usposobljenosti inštruktorjev.