Gre za bolj ali manj znane atentate, pri katerih smo si privoščili dve izjemi. Ena je pri avtu, v katerem sta bila ustreljena ameriška roparja in morilca Bonnie in Clyde, ki ju je ubila policija, druga pri avtu, v katerem sta v sumljivih okoliščinah umrla angleška princesa Diana in njen partner Dodi Fayed. Vozila smo razvrstili kronološko, velja pa poudariti, da je bil prvi atentat na politika v avtomobilu tudi najbolj prelomen, saj se je s streli na avstro-ogrskega prestolonaslednika dejansko začela prva svetovna vojna. V avtomobilu sta 28. junija 1914 umrli dve osebi, v štirih letih prve svetovne vojne je umrlo več kot 15 milijonov ljudi, 22 milijonov je bilo ranjenih. V prispevku se bomo bolj kot zgodovinskim podrobnostim posvetili avtomobilom, v katerih so se žrtve vozile.

Gräf & Stift Doppelphaeton; 1914

Člani srbske skupine Mlada Bosna so v času obiska avstrijskega prestolonaslednika in nadvojvode Franza Ferdinanda in njegove žene Sofije 28. junija 1914 v Bosni organizirali atentat. Avstrijski plemič se je namreč odpravil na jug Avstro-Ogrske, da si ogleda vojaške vaje. Na vožnji po Sarajevu so na njegov avto vrgli bombo, ki jo je z roko odbil in je ranila nekaj ljudi v spremstvu ter na cesti, potem pa je pot po mestu začuda vseeno sklenil nadaljevati. Ko so se peljali mimo Latinske čuprije, je Gavrilo Princip s pištolo ustrelil tako nadvojvodo kot njegovo ženo. Takrat zelo prestižen avto, s katerim so se peljali, so izdelali pri podjetju Gräf & Stift in ga imenovali Doppelphaeton. Decembra 1910 ga je kupil grof Franz von Harrach (motor je imel štiri cilindre in 32 konjskih moči). Von Harrach je bil, prav tako kot guverner Bosne in Hercegovine Oskar Potiorek, tudi v avtu, a ju krogle niso zadele. Dunajsko podjetje Gräf & Stift, ki je ob avtih izdelovalo tudi avtobuse in tovorna vozila, je delovalo od leta 1902 do leta 2001. Avto je na ogled v muzeju vojaške zgodovine na Dunaju.

Ford model B Deluxe Sedan; 1934

Ukradeni model B, ki sta ga 23. maja 1934 vozila roparja in morilca Bonnie Parker in Clyde Barrow, je imel motor V-8 s štirimi cilindri in 84 konjskimi močmi. Najbolj znana morilca iz časov ameriške gospodarske krize sta v kraju Bienville Parish v Louisiani naletela na policijsko zasedo. Sicer čvrst in težak avto so prerešetali s 160 naboji in ubili zločinski par. Vozilo je v zadnjih letih v lasti igralnice Whiskey Pete’s v Primmu, ki zraven razkazuje tudi krvavo srajco, ki jo je imel v času smrti oblečeno Clyde.

Delage D6 – 11; 1934

Jugoslovanski kralj Aleksander je 3. oktobra 1934, ko se je skupaj s francoskim zunanjim ministrom Louisom Barthoujem usedel v prestižni francoski avtomobil delage, izjavil: »Tale avto je kot naročen za atentat.« Namesto blindirane verzije so se po Marseillu namreč vozili v kabrioletu. Kar je izkoristil makedonski nacionalist Vlado Černozemski, ki je ustrelil oba politika in voznika avta. Delage (podjetje so zaprli leta 1956) je bil za mnoge najboljši avto svojega časa, omenjeno vozilo pa je francoska vlada leta 1936 podarila Jugoslaviji.

Mercedes-Benz 320 Cabriolet B; 1942

Krvavega utemeljitelja holokavsta Reinharda Heydricha so 27. maja leta 1942 v Pragi ustrelili češki uporniki. Prestižen mercedes, v katerem so ga smrtno zadeli (umrl je 4. junija), je imel oznako SS – 3, kar naj bi pomenilo, da je bil Heydrich tretji človek v nacistični strukturi, za Hitlerjem in Himmlerjem. Model 320 so izdelovali od leta 1937 do leta 1942. Kje je končal avto smrti, ni povsem jasno, a enakega, tudi iz Heydrichove garaže, si je mogoče ogledati v vojaškem tehničnem muzeju Vojaškega zgodovinskega inštituta v Pragi.

Ford Lincoln Convertible; 1963

Ameriška tajna služba je od Forda, natančneje od njegovega Lincolna, v letih 1961 in 1977 kupovala prestižna predsedniška vozila. Tudi avto z oznako SS-100-X, v katerem je bil v 22. novembra 1963 ubit predsednik John F. Kennedy. Jasno, vozilo so po atentatu zelo spremenili in opremili s povsem neprebojnimi materiali. Pri verziji iz leta 1969 so recimo dodali tudi posebno okno na strehi avta. Originalen avtomobil iz atentata v Dallasu so iz modre barve prebarvali na črno in ga upokojili. Videti ga je mogoče v Fordovem muzeju v Dearbornu pri Detroitu.

Mercedes-Benz S 500 1995

Nobene logične razlage ni za to, da je bil avtomobil mercedes S z registrskimi tablicami SK 001 AA, ki ga je uporabljal makedonski predsednik Kiro Gligorov, neblindiran. Po drugi strani pa je res, da so bili v tistem času, če odštejemo hrvaške voditelje, šefi bivših jugoslovanskih republik razmeroma pogumni. Tretjega oktobra 1995 je pred hotelom Bristol v Skopju eksplodiral avtomobil bomba v trenutku, ko se je mimo pripeljalo predsednikovo vozilo. Voznik je umrl, Kiro Gligorov pa je bil težko ranjen in je izgubil oko. Storilcev niso nikoli našli.

BMW 750iL Tupac 1996

Kontroverzen newyorški raper Tupac je bil ustreljen 7. septembra 1996. Zgodilo se je po tem, ko si je v Las Vegasu ogledal boksarski dvoboj med Bruceom Seldonom in Mikom Tysonom. Njegov BMW so pri rdeči luči na semaforju napadli neznanci iz belega cadillaca. Glasbenik, ki je imel kar dolgo zgodovino različnih kriminalnih dejanj in je bil žrtev atentata že novembra 1994, je policistu, ki ga je vprašal, kaj se dogaja, še zabrusil »Fuck you« in padel v komo. Umrl je čez šest dni. Menda so njegovega črnega BMW-ja 750iL V12 v ZDA prodajali za milijon dolarjev in pol.

Mercedes-Benz S 280; 1997

Smrt angleške princese Diane 31. avgusta 1997 je za mnoge še vedno zarota, ki naj bi jo pripravile angleške tajne službe, saj konservativna aristokracija ni odobravala njene zveze z arabskim poslovnežem Dodijem Fayedom; ta je prav tako umrl v avtomobilski nesreči, v trčenju v enega od stebrov v pariškem predoru Pont de l'Alma. Obtoževali so preminulega, rahlo opitega voznika Henrija Paula in premalo močan avto, ki ga je zagotovil hotel Ritz. Mercedes S 280 naj bi imel veliko močnejše in varnejše brate: S 300, S 320, S 400, S 420, S 500 in S 600.

BMW 750iL; 2003

Srbskega premierja Zorana Đinđića je 12. marca 2003, pred stavbo Vlade Republike Srbije, s puško Heckler & Koch ustrelil Zvezdan Jovanović, bivši namestnik poveljnika posebne enote rdečih baretk. Preiskava je ugotovila, da je bil organizator atentata Milorad Ulemek »Legija«, pripadnik zemunskega klana. Oba sta bila obsojena na 40 let zapora. Đinđića so smrtno ranili, ko je izstopal iz svojega avtomobila BMW 750iL. Prestižen blindiran nemški avto z registrsko oznako BG 564-031 je zdaj eksponat v beograjskem muzeju znanosti in tehnike.

Lexus LS 600h L; 2008

Že aprila 2008 so v Zagrebu streljali na hrvaškega novinarja, urednika in medijskega lastnika Iva Pukanića, pa je atentat spodletel. Toda 23. oktobra je šlo zares. Ko sta Pukanić in njegov sodelavec Niko Franjič vstopila v Pukanićev lexus, je eksplodirala bomba, ki so jo storilci pustili v bližnjem kontejnerju. Oba sta umrla. Kdo je naročil atentat na Pukanića (Franjić naj bi bil zgolj kolateralna škoda), ni povsem jasno, čeprav so storilce ujeli in jih kaznovali. Pukanićev lexus je (bil) zelo prestižno in drago vozilo.